Benen är en mycket viktig del av vår kropp. Vare sig vi för det mesta förflyttar oss till fots, med bil eller på cykel använder vi benen i stor utsträckning. Därför är det också mycket viktigt att ta hand om sina barn. Ju bättre ens ben mår, desto bättre klarar man vardagslivet.

Inte minst kommer den som har tagit hand om sina ben från unga år att uppleva en bättre hälsa på ålderns höst, med bl.a. minskad risk för allvarliga komplikationer efter fallolyckor.

Rastlösa ben

Ett exempel på vad man kan drabbas av är åderbråck. Det är långt ifrån den värsta typen av ohälsa för benen, men inte desto mindre ett gissel. Åderbråck innebär långa, slingrande vener, framför allt på underbenens insida. Åderbråck kan också öka risken för att drabbas av rastlösa ben, ett tillstånd där en obehagskänsla uppstår i benen. Detta stör nattsömnen för de som drabbas. Det finns också andra orsaker till problemet, som järnbrist. Järnbrist å sin sida uppstår ofta under graviditeter.

Åderförkalkning och fönstertittarsjukan

Ett annat problem som framför allt drabbar äldre är åderförkalkning i benen. Åderförkalkning kan leda till en annan åkomma, fönstertittarsjukan.

Fönstertittarsjukan (claudiocatio intermittens) kallas det när man på grund av åderförkalkning i benen får smärta och kramp i vader, lår, skinkor eller ryggslut. Smärtan kommer i samband med ansträngning och avtar i vila. Många stannar till och låtsas titta i skyltfönster, därav namnet. Ungefär 20 procent av den svenska befolkningen beräknas lida av sjukdomen och drabbar framförallt kvinnor. Riskfaktorer för att drabbas är ålder, rökning och diabetes. Symtom kan lindras genom gångträning och ballongvidgning där de åderförkalkade kärlen vidgas för att ge ett bättre blodflöde. För att minska risken för tidig död bör patienten sluta röka och behandlas med skyddande läkemedel som blodförtunnande och blodfettssänkande.

Det finns med andra ord många, och goda, skäl till att ta hand om sina ben från ganska unga år. På denna sajt kommer vi att ta upp några av de bästa sätten att sköta om sina ben och slippa besvär, både nu och längre fram i livet.