Fler än vad man tror har problem med värk och stelhet i benen. Det kan komma när man tränar, när man tar det lugnt, när man sitter stilla, ja – när som helst egentligen. Detta hindrar och lämnar många lidande i vardagen och det finns olika anledningar till varför man kan få ont i benen. Här följer tips på hur du kan göra för att försöka förebygga ont i benen.

Värk i benen påverkar livet hos tusentals svenskar, och smärtan blir faktiskt värre för många när det är sommar och varmt ute. Faktum är att äta kosttillskott faktiskt kan hjälpa mot smärtan och göra så att man känner sig smidigare i stela leder. Det kan vara värt att testa, köp vitaepro på vitaepro.se, vilket är ett kosttillskott som är utvecklats för att göra kroppen smidigare för folk som känner sig stela. Det innehåller mycket vitaminer och mineraler som är bra för flera andra kroppsliga funktioner också.

Benen bär oss – lindra värken

I en artikel i Expressen kan man läsa om hur Annelie Hedqvist lyckades lindra sin värk i benen genom röra på sig mycket. En vanlig anledning till att man har ont i benen är att man har åderbråck och att blodcirkulationen är dålig. De bästa åtgärderna då är att faktiskt röra på sig och att lägga om kosten. Det är viktigt att få i sig mycket mineraler och vitaminer och inte så mycket fett som kan proppa igen blodådrorna. Får man ont kan man också placera dem i högläge och massera de platserna som gör ont, de kan behöva mjukas upp. På Vårdguiden kan man också läsa om kärlkramp i benen också är en vanlig anledning till smärta. Orsaker till kärlkramp kan vara räkning, diabetes, höga blodfetter och högt blodtryck, vilket ännu en gång visar på hur viktigt det är att leva hälsosamt för att slippa krämpor av olika slag.

Här är ett inslag i TV4 Nyhetsmorgon som handlar om benen: