I och med att löpning blivit allt mer populärt de senaste åren och fler börjat springa, har även antalet aktörer som erbjuder träningsråd och hjälp ökat. Problemet är bara att det finns för lite kunskap om löpning och att tjänsterna och råden oftast inte är helt pålitliga.

715557-athletic-woman-exercising

I Metro kan man läsa om att idrottsläkare tycker att dagens löpare är alldeles för lättlurade och att antalet oseriösa aktörer som erbjuder tjänster som inte är bra blir allt fler. Om man som löpare tycker att de råd man får från en träningstjänst verkar farliga eller träningsprylen som man köpt inte fungerar, är det enligt läkaren troligtvis så att man har alldeles rätt. Det finns massvis med aktörer som erbjuder råd som verkligen inte är baserade på någon vetenskaplig kunskap och som faktiskt kan vara direkt farliga.

Tips från proffsen

Har man precis börjat med löpning och inte har så mycket kunskap, gäller det alltså att vara uppmärksam och se till att man går till pålitliga källor för råd och tips. Att lyssna på elitidrottare som i princip hela sina liv har hållit på med löpning kan vara väldigt värdefullt och bra. Finns det några som vet vad de pratar om, måste det ju vara proffsen. Ett tips som en elitidrottare ger till Svenska Dagbladet är att man kan massera sig till bättre resultat. Unnar man sig regelbunden massage blir man både mjukare och lindrar trötta muskler och leder. För att hitta en massör som verkligen kan sin grej kan man börja med att googla och exempelvis söka på ”massage södermalm” om man bor i Stockholm.

Annan träning

Ytterligare ett tips som man ger i den här artikeln är att man bör komplettera sin löpning med annan träning. Den träning som passar bäst som komplement för löpare är styrketräning och självklart behöver man också då och då göra olika övningar för fötterna som gör att de håller sig starka och skadefria eftersom de är enormt belastade när man springer.