Det är viktigt att stå mycket i vardagen, på jobbet och liknande. Men det kan vara svårt att ta sig tid att göra det, eller motivation till att göra det. Men vilka hälsofördelar har egentligen rörelse och aktivitet?

pexels-photo-4

Benen mår bra av att stå upp ibland, och resten av kroppen likaså. I ett tidigare inlägg tipsades det om en slags matta som man ställer under skrivbordet som gör det mjukare att stå och som på samma gång gör att man undviker den så kallade sittsjukan, som det skrivs väldigt mycket om just nu.

Konditionsträning är bra för många saker

För att må bra i övrigt, i benen exempelvis, är det viktigt med konditionsträning. Att röra på sig är livsviktigt, det skrivs det bland annat om i Vårdguiden 1177. Stillasittande är inte bara något som ökar risken för övervikt, det kan även ge diabetes samt hjärt- och kärlsjukdomar. Dessutom minskar fysisk aktivitet risken för allt från att dö i förtid till olika typer av cancersjukdomar, benbrott samt psykisk ohälsa som demens och depression.

Hjärnan påverkas också på flera sätt av fysisk aktivitet. Bland annat frigörs så kallade signalsubstanser, exempelvis dopamin och serotonin, som motverkar depression och smärta.

Våra kroppar och kanske särskilt våra ben är byggda för rörelse av olika slag. Fysisk aktivitet och konditionsträning specifikt är mer än nyttigt för oss, det är jätteviktigt och basalt. När vi rör oss händer det mycket i kroppen. Bland annat så känner vi oss piggare och starkare när vi är igång, blodcirkulationen ökar, cellerna tar upp mer syre, kroppen hanterar förhöjda blodfetter på ett annat sätt, samt stress. Det är nämligen så att stresshormoner som adrenalin och kortisol lättare tas omhand när man också tränar och rör på sig. Det gör i sin tur att man slappnar av lättare och sover godare, det finns alltså flera fördelar och många av dessa hör ihop.