Att vara stel i kroppen är det många som är, och inte konstigt i och med att vi blir allt mer stilla sittande och orörliga i vårt arbetsliv – men som tur är finns en hel del saker som man kan göra för att mjuka upp kroppen.

ergonomi ont i rygg MINDREVi blir allt mer stillasittande i vår vardag och enligt Folkhälsomyndigheten sitter vuxna stillasittande upp till 8 timmar varje dag – något som har stora konsekvenser för vår kropp. Inte nog med att vi blir stela så ökar vi också risken för att dö i förtid menar forskarna. Till exempel skriver Aftonbladet att stillasittande faktiskt är mer farligt än vad fetma är, men är man stel och har ont i kropp och leder kan det vara svårt att gå från en stillasittande vardag till en mer aktiv på engång. Men som tur är finns hjälp att få. Exempelvis kan man börja med att testa kosttillskottet Vitaepro eftersom att det sägs motverka just stelhet och ledproblem – men den som tror att enbart ett kosttillskott och inget mer är lösningen på problemet, får allt tänka om. Man måste självklart också aktivera sig mer, äta rätt och göra övningar om man vill sänka stillasittandets negativa konsekvenser på vår kropp.

Så blir du mindre stel på kontoret

Att gå från helt stillasittande till aktiv och rörlig är inget som händer bara över en natt, man måste öva och upprepa om man vill ha en ihållande effekt. Vanligt när man arbetar på kontor är till exempel stelhet i nacke, rygg och höftparti och då kan det vara skönt att kunna göra övningar som motverkar stelhet direkt framför datorn på kontoret. Och som tur är går vissa av de övningar som Dagens Nyheter listat i en artikel om just stelhet i kroppen, alldeles utmärkt att göra på jobbet. Är man till exempel stel i nacken är tipset att luta huvudet åt sidan, sätta handen över motsatt öra och försiktigt pressa huvudet ner mot axeln för att hålla kvar positionen i 30 sekunder innan man gör samma sak åt andra hållet. Lika enkelt är det att bli av med besvär med stelhet i ryggen. Då knäpper man bara händerna bakom ryggen samtidigt som man håller axlarna raka och lyfter armarna uppåt – enkelt eller hur?