Under sommaren går vi ofta i öppna skor och det faller sig mer naturligt att vi också uppmärksammar våra fötters välmående mer än under kallare årstider. Det är dock viktigt för dina fötter att få den omvårdnad de behöver under hela året. Genom att ta hand om dina fötter förebyggs risken för fotproblem som kan påverka din förmåga att gå, springa och hålla igång i vardagen.

Ett tips är att låta dina fötter bli en del av dina andra rutiner när det kommer till ditt kroppsliga välmående. En helkroppsmassage innebär att även dina fötter får sin behövliga kur och när nu höstens planering är i full gång bör du se till att massage blir en del av dina vardagliga rutiner. Det finns många bra alternativ för den som vill unna sig en helkroppsmassage i Stockholm och du kan dessutom boka tid direkt på nätet – det kan knappast bli enklare.

Fotvård hemma

Mellan varven du unnar dig professionell helkroppsmassage bör du på egen hand ta hand om dina fötter. Tycker du det är svårt att massera dig själv kan du använda dig av en tennisboll. Den här steg-för-steg listan är enkel och smidig att utgå från:

  • Unna dig ett behagligt fotbad under cirka 10 minuter för att få rena och avslappnade fötter och tår.
  • Torka fötterna torra med en handduk och smörj in först den ena foten med antingen en särskild olja eller vanlig fotkräm, sedan den andra foten.
  • Massera fotdynan där du i rörelse rör handen från ena sidan till den andra.
  • Gå över till att använda dina tummar och cirkelmassera hålfoten upp mot tårna; du kan med fördel repetera rörelsen flera gånger.
  • Massera gärna varje tå och ryck i den lite lätt utåt.
  • Även fotknölen behöver sin massage och du gör detta bäst genom cirkelrörelser runt den.
  • Hälsenan är viktig att hålla i trim framför allt för löpare och du masserar den med handen och avslutar med att massera även hälen hela vägen upp till vaden.

Vanliga fotproblem

Argumenten för att ta hand om dina fötter är många, men framför allt som en förebyggande åtgärd mot vanliga fotproblem. Den som löptränar eller går snabba promenader har stora risker att drabbas om inte fötterna sköts om på rätt sätt. Vanliga fotbesvär är nageltrång, liktorn, hälsinneinflammation och hallux valgus, vilka du till hög grad kan undvika genom att ta hand om dina fötter.