Att välja cykling som träningsform är både bra för musklerna och hjärtat. Allt fler väljer cykling som motionsform vilket är bra för många olika aspekter. Låt benen få kämpa i uppförsbackarna och hjärtat pumpa. Kom i toppform  och förbättra din benstyrka med cykling.

cykelNär man trampar på en cykel är det framför allt rumpan och låren som får jobba, vilket gör att hjärtat får jobba extra hårt. Den kombinationen är optimal för att förbränna fett, vilket gör cykling till en perfekt träningsform om du vill gå ner några kilon. Ta cykeln till jobbet och till mataffären istället för att hoppa in i bilen eller bussen, välj spinning istället för löpbandet på gymmet och känn hur kroppen formas efter varje vecka. Har du ingen cykel kan du gå direkt in på cykloteket.se för att finna inspiration till bra cyklar att investera i.

Kom i form med cykling

Att använda cykeln som träningsredskap är enkelt. Det är sällan som cykling inte passar som träningsform. Man kan bestämma hastighet utefter kroppsförmåga och samtidigt välja att cykla mycket uppför eller nedför.

Eftersom det är de stora muskelgrupperna som får jobba när du trampar på cykeln får hjärtat jobba rejält för att få runt syre till musklerna. Och det är just det, hög puls som sätter grunden till bra konditionsträning, skriver Hälsoliv. Där tipsar man om att satsa på två kortare pass på cykeln under vardagarna för att sedan utmana kroppen på söndagen och köra en längre pass. Det är viktigt att tänka på att sadel och styre är rätt inställda för att knän och rygg inte ska belastas fel. Med rätt teknik blir det även mycket lättare att komma iväg i bra hastighet som samtidigt känns bekvämt.

Hemmets kan du ta del av ett träningsprogram som sträcker sig över 4 veckor. Det är nästan för bra för att vara sant, men du kan komma i toppform på bara 4 veckor genom att hoppa upp sadeln. Programmet är uppbyggt så att du ska öka intensiteten varje vecka, allt för att kroppen hela tiden ska få en utmaning. Efter några veckors slit kommer du märka att kroppen ha förändrats samtidigt som både benmusklerna har blivit starka och konditionen bättre.

Kör så det ryker!