Dags att träna upp benmusklerna ytterliga? Benen är en av de muskelgrupper som förbränner mest under tiden du tränar, vilket gör benträning perfekt om du vill komma i form. Samtidigt får du snygga ben och rumpa på köpet, perfekt va?

gymSå vart börjar man någonstans? Vart, hur och vad är frågor som ska besvaras för en nybörjare. Men det är faktiskt lättare än man tror. Efter några träningstillfällen kommer du känna dig rutinerad. Det första du måste välja är om du ska träna på gym eller på hemmaplan. Det finns nämligen olika saker som är viktiga att tänka på beroende på om det är din egen kroppsvikt eller träningsmaskiner du tränar med.

Om du vill träna på gym och med träningsmaskiner är det värt att välja ett gym som har ett bra utbud av träningsmaskiner. Det är viktigt att du tränar med maskiner som gör din träning både effektiv och hälsosam, vilket den blir om gymmet har träningsmaskiner som till exempel dessa: http://www.casallpro.se/produkter/styrka/maskiner. Med träningsmaskiner kan du enkelt ha en översikt på hur mycket dina muskler orkar samtidigt som du kan öka eller minska vikten på maskinerna.

Väljer du istället att träna benen hemifrån är det smart att använda sig av sin egen kroppsvikt och köra fler repetitioner istället. Eftersom du har en annan möjlighet med träningsmaskiner att öka vikten kan du hemma istället välja att göra övningarna snabbare med flera repetitioner. Men självklart går det att addera fria vikter om du vill utmana dig själv ytterligare.

Tre säkra övningar för starka ben

Hälsoliv tipsar man om tre väldigt bra och effektiva övningar för benen. Dessa är burpees, marklyft och knäböj.

  • Burpees – Denna övning är perfekt för att träna många muskelgrupper samtidigt. På köpet kommer också konditionsträningen då du får upp flåset på nolltid efter några hopp. Tips på träningsprogram med burpees hittar du på Iform.
  • Marklyft – Denna övningen tränar också flera stora muskelgrupper samtidigt, speciellt rygg, ben och bålen. Det är dock viktigt att du lyfter på ett korrekt sätt för att inte riskera skador och förslitningar i kroppen. Här kan du läsa mer om hur du lyfter rätt.
  • Knäböj – Klassiska knäböj gör underverk på lår och rumpa. Det går att göra övningen på många olika sätt beroende på målet. Googla och hitta den övningen som ger bäst effekt på den del av benen som önskas.

Trevlig träning!