Våra fötter ska behandlas väl och det gäller såväl unga som äldre. Efter att ha kutat runt i höga klackar med spetsig front i unga år, efter att ha tränat för hårt eller efter att ha upptäckt dåliga gener som bäddat för felställningar kan det vara dags att göra något åt saken. Gör en tvärvändning och älska dina fötter igen!

Det bästa botemedlet mot bentrötthet och onda fötter är vad du väljer att göra själv. Bra skor som du kan hitta hos https://www.skoproffsen.se/, rätt hållning och hjälpmedel för att motverka eller sakta ned felställningar i foten.

fötter i vattnetTänka på i vardagen

Utöver att bära bra skor som är stadiga för fötterna, stabila att gå i och som låter fossingarna andas bör du göra olika rörelser varje dag om du känner att du ligger i riskzonen för att drabbas av fotproblem. Några av dessa saker inbegriper följande.

  • Stretcha vaden och hälsenan. Mycket bra att göra några gånger om dagen för att hålla fotvalvet i schack och slippa få kramp i fot eller ben.
  • Träna upp både ben, höfter och knän med rätt rörelser för att stärka fotmuskulaturen. Kan fås via nätet eller hos en sjukgymnast.
  • Gå inte för mycket i höga klackar!
  • Gör tåövningar.
  • Lev sunt och undvik för mycket socker som kan sätta sig på lederna.

 

Bra skor att använda för problemfyllda fötter

Bra skor ska vara breda men ändå hålla foten på plats utan att skava. Om skorna skaver mot sidan av framfoten är det lättare att utveckla hallux valgus eller hammartå. Köp hellre en rundad tå istället för en spetsig då detta trycker ihop framfoten och nerverna mellan tårna som till sist börjar göra ont. Att bära denna typen av skor någon gång ibland är helt okej men inte varje dag. Gör såhär istället: om du ska på fest och vill använda snygga festskor – ta med skorna i en påse och gå dit i platta och bekvämare skor för att sedan byta. Mycket bättre eftersom du dessutom slipper gå i fina skor och förstöra dem i regn, rusk, snö och sabba klacken mellan kullerstenar. Känner vi igen oss, tjejer?