Att hålla kroppen i trim och i god form är A och O för att man ska må bra, och därför är det otroligt viktigt att hålla igång med träningen – och om du håller på med löpning och vill bli en bättre löpare kan det vara en god idé att testa yoga.

Yoga ikonAtt slippa stelhet i kroppen är det många som vill göra. Men som yogaläraren och nyblivna författarinnan Monika Björn berättar i en intervju med Dagens Nyheter så är det många som tror att yoga inte är något för dem. Hon fokuserar nämligen på att hjälpa just personer som vill och behöver förbättra sin rörlighet, och sanningen är att yoga är ett bra alternativ för att kunna bli just detta. Och är det någon som träffar extremt vältränade löpare och andra träningsmänniskor som är så stela att de knappt kan dra armen bakom ryggen så är det Monika. Men trots detta är det av dessa människor som hon också får höra att yoga inte är något för dem eller att de är alldeles för stela för att ens testa på just yoga.

”– Men det är den gruppen som kan ha så stor nytta av yoga, säger Monika Björn, som har en idrottsvetarexamen från universitetet.” läs hela artikeln hos Dagens Nyheter.

Turligt nog har Monika fler ess i rockärmen. Hon har nämligen även läst psykologi och dessutom gått två år på sjukgymnastikprogrammet vilket gör att hon kan hantera den här typen av personer på ett alldeles speciellt sätt. Vad hon nu gjort är nämligen att sätta ihop ett särskilt program med övningar som syftar till att hjälpa den som vill bli mer rörlig att nå sitt mål – och det med yoga där fokus är på andning och medveten närvaro. Och testar man hennes övningar, som tidningen oxpå publicerat i samma artikel citatet är från, kan man inom kort bli en bättre löpare genom att träna yoga!